Збільшення врожаю зерна в Румунії цьогоріч може обмежити українські поставки через чорноморський порт Констанца, заявив портовий оператор Comvex, передає Reuters.

Навіть після “зерновоъ угоди”, укладеної наприкінці липня минулого року за посередництва ООН і Туреччини, завдяки чому Україна отримала доступ до трьох чорноморських портів, румунська Констанца залишається її найбільшим альтернативним судноплавним маршрутом.

Термін дії угоди з ООН закінчується 18 травня, і її продовження ще не погоджено.

Констанца обробляє майже третину українського експорту зерна з моменту російського вторгнення, повідомляє Comvex. У 2022 році через порт було відвантажено 8,6 млн тонн та 3,3 млн тонн у першому кварталі цього року.

“Нові посіви в Румунії, схоже, будуть більшими, ніж минулого року, а це означає, що для українців може бути менше місця. Оператори не завдадуть шкоди своїм традиційним клієнтам”, — розповів агентству менеджер Comvex Віорел Панайт. Панайт, який також є президентом бізнес-асоціації порту Констанца, сказав, що краще управління рухом вантажівок і заторами в порту може допомогти за відсутності нових потужностей.

Порт Констанца загалом минулого року експортував 24,01 млн тонн зерна.

Згідно з даними консалтингової компанії Agritel, Румунія, яка є одним із найбільших виробників зерна в ЄС, збере 10,35 млн тонн пшениці цього року, різко збільшивши врожай порівняно з минулим роком, оскільки сільськогосподарські смуги відновлюються після посухи.

Аналітик консалтингової компанії AGRIColumn Цезар Георге розповів, що очікує, що виробництво озимих культур у Румунії, включно з пшеницею, перевищить п’ятирічний середній показник, і що Констанці потрібні інвестиції та уніфікована ІТ-система для боротьби з перевантаженнями.

Судноплавство через Констанцу було дешевшим, ніж через власні порти України згідно з угодою про безпечний прохід, оскільки довгі черги на перевірку в Стамбулі збільшували витрати.