Європейська комісія спільно з Європейським інвестиційним банком розробили стратегію інтеграції залізничних систем України та Молдови в європейську, зокрема – перехід на євроколію шириною 1435 мм.
Відповідний документ оприлюднений на сайті ЄК.
“Через наслідки нинішнього конфлікту можна очікувати, що в Україні та Молдові відбудуться значні економічні перетворення, що сприятиме подальшій інтеграції до ЄС, зміцненню транскордонних зв’язків, підвищенню соціальної згуртованості та економічного розвитку. Залізничний транспорт може відіграти ключову роль у цій трансформації”, – зазначається в Стратегії.
Наголошується, що залізничний сектор є важливим ланцюгом логістики, а отже – передумовою для майбутніх інвестицій в Україну та Молдову.
Однак існує низка технічних викликів, які необхідно подолати.
Основний виклик полягає в необхідності побудови в Україні та Молдові нової магістральної мережі колії 1435 мм, яка працюватиме паралельно з теперішньою мережею 1520 мм.
При цьому євроколія 1435 мм буде призначена для швидкісних перевезень. Це міжнародні пасажирські потяги, Інтерсіті, перевезення вантажів в контейнерах/на платформах.
Існуюча колія 1520 мм обслуговуватиме повільніший транспорт. Це місцеві та регіональні пасажирські потяги, великовагові вантажі.
Розвиток магістральної мережі 1435 мм здійснюватиметься у три етапи – з заходу на схід.
- будівництво євроколії 1435 мм від кордону з Польщею (Мостиська) до Львова та у Молдові від Кишинева до кордону з Румунією;
- будівництво євроколії 1435 мм між Львовом та Києвом, створення другого коридору на півночі України – від Польщі (Дорогуськ) до Києва та з’єднання Львова з Чопом;
- продовження євроколії від Києва на схід – до Харкова та Дніпра, а також розширення мережі на заході та півдні України: від Польщі (Рава-Руська) до Львова, від Львова – до кордону з Румунією (через Івано-Франківськ і Чернівці), від Одеси – до Кишинева.
Надалі можливе розширення залізничної мережі 1435 мм до таких міст, як Запоріжжя, Херсон, Миколаїв, Маріуполь, Донецьк, Луганськ та Севастополь.
Загальна вартість трьох етапів – близько 11,5 млрд євро (перший – 700 млн євро, другий – 5,9 млрд євро, третій – 4,9 млрд євро).
Водночас, як підкреслюють автори стратегії, будівництво нових коридорів з європейською шириною колії 1435 мм в Україні та Молдові не є достатнім для забезпечення інтеграції залізничних систем цих країн до ЄС.
“Необхідні численні додаткові заходи”, – наголошується в стратегії.
Серед проблем вказується стан рухомого складу в Україні.
Так, окрім того, що всі існуючі українські локомотиви призначені для колії 1520 мм і тому несумісні з майбутньою мережею 1435 мм, практично увесь існуючий парк локомотивів є застарілим.
Наприклад, середній вік електровозів становить близько 42 років (нормативний термін експлуатації 30 років), магістральних тепловозів – близько 32 років (нормативний термін служби – 20 років), маневрових тепловозів – близько 38 років (нормативний термін служби – 20 років), тепловозів – близько 38 років (нормативний термін експлуатації – 25 років).
Наголошується, що наведені дані відображають рухомий склад за “інвентарною книгою”, але парк локомотивів у робочому стані значно менший:
- магістральних електровозів на ходу – близько 775 одиниць (з 1200 в інвентарній книзі),
- магістральних тепловозів – близько 205 одиниць (з 850 в інвентарній книзі),
- маневрових тепловозів – близько 810 одиниць (з 1 250 в інвентарній книзі),
Понад 600 локомотивів АТ “Укрзалізниця” мають прострочений ремонт. Загалом, за оцінками АТ “Укрзалізниця” середній знос локомотивів становить понад 98%.
Зазначається. що “Укрзалізниця” розробила план оновлення рухомого складу під назвою “Локомотив”. Але концепція оновлення локомотивного парку передбачає реалізацію до 2033 року.
У 2021 році Україна домовилася з Францією про закупівлю 130 вантажних електровозів моделі Alstom Prima. Проте Наразі цей контракт заморожений у зв’язку з воєнними діями.
Загальний парк вантажних вагонів АТ “Укрзалізниця” становить близько 82,5 тис одиниць, що становить близько 50% від загальної кількості вагонів – близько 168 тис. одиниць (враховуючи також приватні вагони). При цьому з наявного парку вантажних вагонів, що належать “Укрзалізниці”, у робочому стані знаходиться близько 62,9 тис. одиниць (76%).